Blog > Komentarze do wpisu

Yandex.pl rosyjska wyszukiwarka w Polsce

Rosyjski gigant internetowy Yandex ma zamiar wejść na kilka dodatkowych rynków. Obecnie poza Rosją działa z dużym sukcesem w Kazachstanie, Ukrainie i na Białorusi. Obecnie ma na oku kilka krajów, w tym Polskę. W 2003 roku zarejestrowano już domenę Yandex.pl ale firmie nie udało się wkraść w łaski Polakom. Obecnie Y planuje powrót. Sam od 3 lat testuję tę wyszukiwarkę w pracy. Osobiście cieszy mnie jej powrót do naszego kraju. Zanim napiszę coś o funkcjonalności, chciałbym przybliżyć historię Yandexa.

Początek Yandexa to rok 1993. Wtedy to stworzono algorytm wyszukiwawczy. Z roku na rok jest on coraz bardziej udoskonalany. Ciekawostką jest fakt, że Yandex uwzględnia nawet gramatykę języka rosyjskiego. Efektem tego jest lepsze traktowanie poprawnych gramatycznie witryn, czyli po prostu są one wyżej pozycjonowane.

Oficjalne urodziny wyszukiwarki Yandex.Ru to 23 września 1997 roku. Wzięto wtedy pod uwagę odległość między słowami kluczami, wyszukiwarka była w stanie uporządkować dokumenty według ich znaczenia. 

W 1998 roku pojawiła się na Yandex.ru reklama kontekstowa - reklama, która odpowiadała na wyszukiwane frazy przez internautę. W ten sposób wyświetlano je u docelowych odbiorców. Reklama kontekstowa stała się jedną z dodatkowych odpowiedzi na pytania użytkowników, a w przyszłości - główny model biznesowy firmy.

Już w sierpniu 2002 r. przychody spółki przekroczyły wydatki. Od tego czasu działalność firmy zawsze była opłacalna.

W roku 2005 Yandex wyszedł poza Rosję. Otwarto przedstawicielstwo na Ukrainie i zajęto się tworzeniem usług specjalnie dla ukraińskich odbiorców i sprzedaży reklam w tym kraju. Wyszukiwarka zaistniała również na Białorusi i w Kazachstanie.

Obecnie firma ma jedenaście biur na terenie Rosji, Ukrainy, Turcji i Kalifornii. Y tworzy i utrzymuje rosyjskie środowisko akademickie, co sprzyja powstawaniu nowych technologii.

Do Polski wejdzie więc bogaty w doświadczenie. To nie tylko wyszukiwarka informacji, ale także kilkanaście dodatkowych usług, produktów, ułożonych według mnie bardzo czytelnie na stronie głównej. Znajdziemy tu pocztę elektroniczną, wideo, foto, usługi hostingowe dla zdjęć, portal informacyjny, wyszukiwarka blogów, Yandex Maps, monitoring ruchu ulicznego na żywo, sklepy internetowe, informacja o pogodzie i wiele innych. Z tego co czytałem na witrynie firmy, wchodząc na rynek turecki ( Yandex.com.tr ) dostosowuje się do specyfiki kraju, który ma zupełnie inną kulturę niż Rosja, inny alfabet itp. Ciekawi mnie, jak będzie to wyglądać u nas i czy uda się wprowadzić produkt do świadomości Polaków. Teoretycznie rynek reklamy internetowej w Polsce rozwija się około 25% w skali roku. Daje to na chwilę obecną ponad 700 mln zł. Jest więc o co walczyć.

środa, 18 stycznia 2012, aktru

Polecane wpisy